OBAT ALAMI

OBAT ALAMI

Ads

BERITA

Monday 14 March 2016

Kabar Penting Guys Ada-ada Saja Upaya Negara Malaysia Forum Klaim ‘Sumatera Itu Milik Malaysia’ Bagi Anda Yang Membaca Ini Apaka anda Setuju? Baca Selengkapnya!

Ini tema yang lagi ramai di komunitas diskusi topix. com. Di komunitas memiliki loabel “Malaysia Forum”, satu posting dari Mohd Am (Kuching, Malaysia) di beri judul kontroversial “Sumatera itu Punya Malaysia”.

Kenapa demikian? Mohd Am berikan alasan tersebut :
“Nama ‘Johor’ datang dari pengucapan Arab, jauhar yang punya maksud batu permata. Sebelumnya nama Johor digunakan, lokasi dari selatan sungai Muar sampai ke Singapura dikenali sebagai Ujung Tanah di ambil sempena tempatnya di penghujung sememanjung Tanah Melayu.

Bukanlah sebatas itu, Johor juga adalah penghujung paling selatan daratan Asia.                                  
Sejarah Johor moden berawal seawal abad ke-16 sesudah pembukaan satu negeri baru oleh Sultan Johor, anak pada Sultan Mahmud Shah, sultan paling akhir kerajaan Melayu Melaka yang melarikan diri dari serangan Portugis.

Kerajaan Johor berjaya meningkatkan ekonominya dan jadi kuasa politik terutama sesuai sama tempatnya di laluan perdagangan timur-barat.

Di jaman kegemilangan Johor, negeri ini pernah jadi sebuah empayar besar yang mana kekuasaannya mewarisi sebahagian jajahan takluk Melaka.

Empayar Johor termasuklah hingga ke Terengganu di semenanjung, kepulauan Riau-Lingga dan sebahagian pantai timur Sumatera.

Bagaimanapun, Johor gagal membebaskan Melaka meskipun sudah berperang dengan Portugis sepanjang 130 th. selama penjajah itu kuasai Selat Melaka. ”

Ia melanjutkan :

“Berdasarkan kenyataan historik ini yaitu terang kalau Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera itu adalah Jajahan Johor.. iaitu Malaysia saat ini..

Jadi sumatera itu mesti balik pada asalnya iaitu termasuk juga dalam propinsi Johor Malaysia.. namun penjanjian inggeris-belanda sudah memecahkan lokasi jajahan Johor iaitu Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera.. ”

Tulisan Mohd Am (Kuching, Malaysia) di beri judul kontroversial “Sumatera itu Punya Malaysia” di komunitas diskusi topix. com di kanal “Malaysia Forum” mengundang beberapa ribu komentar.
Di posting pertama kalinya 12 Desember 2010, klaim kontroversial Mohd Am, hingga berita ini ditulis, mengundang 11, 149 komentar.

Mohd Am menguraikan “fakta historis” kaitan Kerajaan Johor dengan Sumatera.

Lantas ia menyimpulkan, “Jadi Sumatera itu mesti balik pada aslinya iaitu termasuk juga dalam propinsi Johor Malaysia. ”

Tentu saja, tulisan Mohd Am mengundang kontroversi. Satu diantara yg tidak setuju yaitu seorang yang berikan namanya sebagai “malon-malon anjing”.

Ia menulis : “klo sumatera punya malaysia namun malaysia yaitu punya indonesia pada akhirnya sama saja lon lo gak miliki tanah haha. ”
Mohd Am menjawab, “Jadi harusnya sumatera itu berhimpun balik ke Malaysia.. sumatera juga pingin merdeka dari Indonesia kerana bentrokan etnis dan SDAnya di ambil oleh Pulau Kecil Jawa.. Sumatera itu dapat jadikan markas untuk menyerang pulau Jawa kiranya perlu.. ”

Namun, saat tulisan ini kami catat, tema di Malaysia Komunitas itu sudah dihapus dari Topix. HP – Sebarkanlah. com/Tribunnews